جشنواره ملی «فانوس» برگزیدگان استانی خود را شناخت | فرهنگ ایثار و شهادت مصداق فرهنگ و سیره رضوی است طرح فرهنگی «از مبدا تا مبدا» ویژه زائران پیاده دهه آخر صفر اجرا خواهد شد تونل سرد در مسیر زائران پیاده امام رضا(ع) ایجاد می‌شود کرسی «دشمن‌شناسی در قرآن» در حرم مطهر رضوی برگزار شد ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام سجاد(ع) + جزئیات مشهد میزبان «یادواره شهدای جامعه اطلاعاتی» + ویدئو بزرگداشت چهل و سومین سالگرد شهادت شهید کامیاب در مشهد برگزار شد قیمت و زمان عمره ۱۴۰۳ مشخص شد؟ ثبت‌نام بیش از ۵۵ هزار زائر خراسانی برای پیاده‌روی اربعین (۸ مرداد ۱۴۰۳) مراسم اختتامیه مرحله استانی جشنواره ملی «فعالان دفاع‌ مقدس و مقاومت در فضای مجازی» در مشهد برگزار شد + فیلم دومین سوگواره مذهبی‌معنوی «نوای ارادت» در مشهد آغاز شد | مشارکت بیش از ۳ هزار نفر در نخستین سوگواره فروش ارز اربعین آغاز شد (۸ مرداد ۱۴۰۳) درباره فلسفه ساخت حرم و گنبد و بارگاه برای اهل‌بیت (ع) پای زیارت | علیرضا اکرامی به لطف خادمی حرم مطهر، بانی زیارت سالمندان و معلولان محله خود شده است آمادگی آستان قدس رضوی برای ارائه خدمات به زائران اربعین در داخل و خارج مرزها آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از زائران پیاده دهه پایانی ماه صفر سوغات مشهد با نمادسازی زیارت، هویت شهر را بازنمایی می‌کند آغاز‌به‌کار دومین مدرسه تابستانی «دارالعلم» با پیام آیت‌الله مکارم‌شیرازی (۶ مرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

جشنواره ملی «فانوس» برگزیدگان استانی خود را شناخت | فرهنگ ایثار و شهادت مصداق فرهنگ و سیره رضوی است

  • کد خبر: ۲۴۲۰۹۰
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۷
جشنواره ملی «فانوس» برگزیدگان استانی خود را شناخت | فرهنگ ایثار و شهادت مصداق فرهنگ و سیره رضوی است
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی گفت: دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت و مبارزه با ظلم مصداق مضمون پاک و ناب فرهنگ رضوی است که در میان مردم ساری و جاری است.

به گزارش شهرآرانیوز، سردار حسینعلی یوسفعلی زاده در  نشست کمیته هنری و امور سینمایی شورای هماهنگی دفاع مقدس که امروز در نگارخانه رضوان موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برگزار شد گفت: آنچه مسلم است اینکه مضمون ناب فرهنگ رضوی و موضوع پایان ناپذیر ارادت آحاد مختلف مردم به امام رضا(ع) در بستر زمان ساری و جاری بوده و هم افزایی هنرمندان در حوزه‌های مختلف منجر به تقویت این مفاهیم و فرهنگ می‌شود.

سردار یوسفعلی زاده اظهار کرد: دفاع مقدس و فرهنگ جهاد و ایثار و شهادت و مبارزه با ظلم نیز یکی از مصداق‌های این مضمون پاک و ناب است که با تاسی از سیره معصومین (ع) اتفاق افتاده و به یک جریان تبدیل شده است. حال این تاسی می‌تواند از سیره امام رضا (ع) باشد یا تاسی از سیره سیدالشهدا (ع) و باید دانست این مضمون کهنه شدنی نیست و پایانی ندارد.

یوسفعلی زاده افزود: بستر سیره رضوی و ارادت به اهل بیت (ع) و فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع مقدس به قدری گسترده است که همیشه سوژه‌های جدید خلق می‌شود. سخن عشق به سیره معصومین (ع) موضوعی نامکرر است و حتی تکرار آن نیز جاذبه و حلاوت دارد، لذا سعی شده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از تمامی ظرفیت‌های تبلیغی، هنری، رسانه‌ای، فضای مجازی و ادبیات استان استفاده کند.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر خراسان رضوی میزبان فعالان فضای مجازی کشور است و آثار و برنامه‌های جالبی در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است و همچنان جریان دارد تاکید کرد: استفاده از ظرفیت‌های هنری، رسانه‌ای و فضای مجازی برای نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ساحت جامعه برای قشر‌های مختلف در نظر گرفته شده است که قطعا با هم افزایی ارگان‌های همسو این اتفاق پررنگ‌تر خواهد شد و امیدوارم این مضمون ناب گسترده‌تر شکل گیرد و منتشر شود.

یوسفعلی زاده با اشاره به اینکه بزرگداشت هفته دفاع مقدس در پیش است تشریح کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری نیز تکریم و نکوداشت فعالان فرهنگی و هنری امروز که ادامه دهنده راه ایثار و شهادت هستند مورد تاکید است از این رو انتظار داریم در هفته دفاع مقدس امسال توجه کاملی به این افراد و حوزه‌های هنری شود.

وی افزود: همه کسانی که از عزت و امنیت امروز بهره می‌برند و در پرتو نظام مقدس انقلاب اسلامی در تمامی جهان اسلام زندگی می‌کنند وظیفه دارند نقشی در راستای توسعه مفاهیم اصیل دینی و به طور خاص فرهنگ ایثار و شهادت ایفا کنند.

امتداد اجتماعی زیارت شعار محوری مکتب هنر رضوی است

مدیر عامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در این نشست گفت: مکتب هنر رضوی تنها مکتب هنری است که به هنر شیعی در جهان می‌پردازد.

امیرمهدی حکیمی با بیان این مطلب که بسیاری از پایان نامه‌ها امروز با نگاه به هنر رضوی نوشته می‌شود افزود: مسئولان، هنرمندان و نظریه پردازان هنری سه ضلع تولید آثار هنری هستند.

حکیمی به شعار محوری مکتب هنر رضوی اشاره کرد و در ادامه گفت: «امتداد اجتماعی زیارت» شعار محوری است که در این حوزه انتخاب کردیم و قصدمان از انتخاب این شعار این است که هنرمندان و آثار تولید شده در مکتب هنری رضوی، مخاطبان خود را با فرهنگ شیعی آشنا کند، چرا که معتقدیم همه جا در محضر ولی خدا قرار داریم و وظایف اجتماعی خود را با این نگاه مدنظر قرار دهیم که این نگاه منتج به سبک زندگی رضوی خواهد شد و افراد می‌توانند در ان نقش افرین باشند. 

جشنواره ملی «فانوس» برگزیدگان استانی خود را شناخت | فرهنگ ایثار و شهادت مصداق فرهنگ و سیره رضوی است

وی ابراز کرد: یکی از موضوعات مهم در مکتب هنر رضوی حوزه نگاه سیاسی و اجتماعی شیعه است که دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت بخشی از این نگاه است. شیعه در فرهنگ عاشورا با فرهنگ شهادت گره خورده است و این موضوع در شهادت امام رضا(ع) و در مهدویت نیز وجود دارد و ما با این مفاهیم مواجهیم. ما در فرهنگ شیعی هیچ وقت نمی‌توانیم از فرهنگ شهید و شهادت جدا شویم و این نگاه تا ابد ادامه دارد.

گفتنی است در پایان این مراسم، برگزیدگان استانی هشتمین جشنواره ملی تولیدات هنری «فانوس» که از سوی سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس برگزار شده است، ۱۶ نفر از میان ۱۲۰ شرکت کننده در رشته‌های تئاتر صحنه‌ای و خیابانی و نمایش‌نامه، فیلم‌های داستانی کوتاه و مستند کوتاه، انیمیشن، نماهنگ، موسیقی باکلام و بی‌کلام، سرود، نمایش رادیویی، پادکست، فیلم کوتاه دانش آموزی و سرود دانش آموزی  مورد تقدیر قرار گرفتند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->